Tips voor bruidsparen

Om jullie als bruidspaar een beetje te kunnen helpen, hebben wij handige tips samengesteld, die niet alleen jullie, maar ook ons als locatie kunnen helpen!


Planning
Zorg ervoor dat je voldoende ruimte hebt ingepland voor elk onderdeel. Niets is zo vervelend als moeten haasten op de dag zelf.

Uitnodigen
Voordat je je uitnodigingen verstuurt, wil je dat iedereen op de hoogte is van de datum. Stuur daarom alvast, als de datum vaststaat, een save the date naar je gasten. In de loop van de tijd stuur je een definitieve uitnodiging. Vergeet hierbij niet alleen de start maar ook de eindtijd te vermelden, zodat je gasten weten wat ze kunnen verwachten. Een klein programma met timeline is helemaal ideaal. Uiteindelijk gaat de locatie vragen om het definitief aantal personen door te geven. Om een zo goed mogelijk beeld te hebben van het aantal personen, is het handig om een RSVP te vragen. Op deze manier vraag je je gasten om te reageren of ze wel, maar ook als ze niet komen. Heb je niet van iedereen reactie ontvangen? Dan kan de rest nog na gebeld worden.

Delegeren
Stel een ceremoniemeester aan! Juist ook als je het erg lastig vindt om taken uit handen te geven, kan een ceremoniemeester goud waard zijn! Van tevoren kun je alles zelf tot in de puntjes regelen en op de dag zelf hoeft de ceremoniemeester alleen beschikbaar te zijn om de finishing touch aan de voorbereidingen te geven. Ook is hij of zij op de dag zelf beschikbaar als contact persoon bij vragen vanuit de gasten en locatie. Bespreek van tevoren wat zijn of haar taken van tevoren en op de dag zelf zullen zijn met de verantwoordelijkheden. Naast een ceremoniemeester kun je natuurlijk ook taken op de dag zelf verdelen over meerdere mensen. Bijvoorbeeld wie zorgt ervoor dat de ringen op locatie terecht komen? Door taken over te dragen aan anderen geeft het jou de kans om nog meer te kunnen genieten!

Fotograaf
Naast dat het natuurlijk een hele klus is om de juiste fotograaf bij jullie wensen, stijl en budget te vinden, is het ook fijn om van tevoren alvast na te denken over wanneer je met wie op de foto wilt. Houd hierbij ook rekening met eventuele zonsondergang. Maak de lijst van tevoren, zodat er op de dag zelf niemand vergeten kan worden, maar er ook efficiënt te werk gegaan kan worden. De combinaties bestaan vaak uit: de complete groep dag gasten, bruidspaar met ouders bruid,
bruidspaar met familie bruid, bruidspaar met ouders bruidegom, bruidspaar met familie bruidegom, bruidspaar met getuigen, bruid met vrienden, bruidegom met vrienden

Tafelschikking en instructies
Hoewel het voor zichzelf lijkt te spreken, blijkt dat het vaak niet helemaal duidelijk is wat er bij het gastenboek de bedoeling is. Plaats een fotolijstje met een korte instructie bij het gastenboek en bedankjes.

Voor veel gasten is het heel logisch dat directe familie en dierbaren op de eerste rijen zitten, en niet een verre tante. Toch gebeurt het wel eens. Om dit te voorkomen is het handig om een stoelschikking voor bij de ceremonie en een tafelschikking voor tijdens het diner te maken. Wil je niet iedereen plaatsen op een bepaalde plek, dan kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld alleen de eerste twee rijen van de ceremonie en alleen de bruidstafel te reserveren. De overige plekken zijn dan bedoeld voor de overige gasten. Het handigst is het om zowel voor de ceremonie naamkaartjes te maken, als ook voor het diner. Op deze manier weet je zeker dat er voor iedereen en naamkaartje klaarligt.

Kinderen
Bedenk goed van tevoren of kinderen tijdens het gehele programma of gedeelte van het programma genodigd zijn. Wil je hier nog iets speciaals voor organiseren zoals bijvoorbeeld een kindermenu in plaats van een 6 gangen diner, andere hapjes of ijsje? Ook kun je voor kinderentertainment kiezen of een oppas inhuren. Zo kunnen ouders optimaal ongestoord van jullie dag genieten!

Cadeaus
Willen jullie envelopjes vragen of willen jullie cadeaus? En wat voor cadeaus zouden jullie willen? Er zijn verschillende websites (waaronder ook onze online planner), waarop je een gewenste cadeau lijst aan kunt maken. Gasten kunnen dit dan afstrepen zodra dit gekocht is, zodat andere gasten niet hetzelfde kopen! Verwachten jullie cadeaus op de dag zelf? Wellicht is het fijn om deze kwijt te kunnen op een plek. Wie neemt deze achteraf voor jullie mee en is er voldoende ruimte in die auto? Door dit van tevoren in te schatten, komt niemand voor verrassingen te staan! Kies je voor envelopjes dan is het wellicht leuk om een enveloppendoos of kist hiervoor te verzorgen.

Taxi
Gaan jullie of een deel van jullie gasten met de taxi naar huis of naar een hotel na het feest? Boek de taxi alvast van tevoren! Dit voorkomt lange wachttijden op de avond zelf terwijl het feest al afgelopen is.

Decoratie
Ga van tevoren na wanneer er spullen gebracht en gehaald mogen worden, maar ook wanneer er gedecoreerd mag worden en wanneer dit weggehaald moet worden. In verband met volgende reserveringen kan het zijn, dat dit allemaal op dezelfde dag dient te gebeuren. Verdeel de taken, wie wat en wanneer doet, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.